Utrustning till nybörjare

Vilken utrustning ska en nybörjare köpa?

Om amatörradio är helt nytt för dig så är en bra ingång till hobbyn att skaffa en mottagare för att utforska vad som hörs på amatörbanden och hur amatörradiotrafik går till. Det finns gott om begagnade apparater både för kortvåg och VHF-banden till mycket låga priser. Med en kortvågsmottagare och en enkel trådantenn hör du radioamatörer från hela världen.

När du tagit ditt amatörradiocertifikat och därmed får lov att använda amatörradiosändare så blir det knivigare. Först får du försöka lista ut vad du är mest intresserad av och vilka nischer du vill satsa på inom hobbyn. Många nybörjare skaffar sig en mobil eller bärbar 2 m radio för FM. Aktiviteten på 2 m FM direktkanaler och via relästationerna är numera i princip obefintlig. Ropar du allmänt anrop får du sällan svar. Det är därför lätt att tröttna och det gör också de flesta redan efter någon månad.

Betydligt större chans att få livslångt utbyte av hobbyn får du på kortvåg. En ny 100 W KV-transceiver av enklare slag kan du få för ca 6000 kronor. Större apparater kan kosta 25-30 tusen kr eller mer. Begagnade lite äldre apparater men ändå fullt användbara kan fås för några tusen kronor eller mindre.

Några mer konkreta råd än så här kan nog inte ges. Du måste själv försöka lista ut vilka nischer som verkar intressanta att satsa på. Som medlem i Ham-Club Lundensis har du möjlighet att använda klubbstationen. Antingen bara för att lyssna på de olika amatörbanden eller om du har certifikat använda sändaren. Medlemmarna kan säkert också berätta mer och svara på dina funderingar.