Kompakt randomwire tuner

kretsschemaEn L-match tuner är enkel att bygga och har i princip bara två komponenter, en spole och en kondensator. Tunern kan användas för att stämma av longwire och randomwireantenner, och fungerar därför bra till portabelkörning när man inte har möjlighet att använda mer sofistikerade antenner. Just det här bygget är gjort för att fungera väl tillsammans med en FT-817.

Spolen kan utgöras av antingen en luftlindad eller en spole lindad runt en järnpulverkärna(tex. T200-2). Fördelen med en torroid lindad spole är att den blir avsevärt mycket mindre än om man använder en luftlindad induktans. Storleksmässigt hamnar dessa på runt 10-20uH(motsvarande 30-40varv på en T200-2). Mängden induktans som kopplas in i kretsen bestäms av en vridomkopplare med 12 lägen. Ungefär vart tredje varv på spolen är lindat med en ”lödögla” som är ansluten till vridomkopplaren.

oppenVridkondensatorer tar stor plats och är ofta svåra att hitta med tillräckligt stora isolationsavstånd, därför är det betydligt enklare att använda vanliga kondensatorer i ett nätverk med switchar. Nackdelen med detta är att det inte blir direkt intuitivt att använda, och att man bör undvika att manövrera brytarna under last. Fördelen är dock att det hela systemet blir väldigt kompakt. Denna tuner är byggd med 7st kondensatorer av Silver Mica(3kV) modell i storlekarna(eller så nära man kommer) 10pF/20pF/40pF/80pF/160pF/320pF/640pF, vilket ger utslag från 0-1270pF i steg om 10pF.

I denna konstruktion finns även en brytare som skiftar inkoppling av kondensatornätet från före till efter spolen, vilket ökar antalet frekvenser som kan stämmas av.

Själva skalet är enkelt tillverkat av ett gammalt hyllplan i Ek från Biltema, och försett med 2st bärhandtag/sladdvindor(köksskåpshandtag). Tjock rostfri plåt är lite svårt att arbeta med och denna skulle med fördel kunna bytas ut mot t.ex. kretskortslaminat.

Efter montering testades det att stämma av en ca 10m lång randomwire, slängd över hustaket, och en motvikt på 4m utlagd i trädgården. Det var inte något problem att komma ner i SWR 1:1 på kortvågsbanden, även om det tog en liten stunds letande. Ett par QSO genomfördes med Italien och England med goda signalrapporter. För att fixa till det sista på tunern så vaxades och polerades träet med mörkt ”Annie Slown” vax, samt möbeltassar monterades på undersidan.