Första månadsmötet.

Onsdagen den 3 maj startade klubbens föredragsprogram med att Bengt Falkenberg, SM7EQL, berättade om antenner.

Ett mer klassiskt ämne kan man leta efter. Nästan alla radioamatörer ställs inför något antennproblem under sin karriär.

Bengt rättade ut många frågetecken under sitt föredrag. Vilken antenn är bäst, en vertikal GP eller en horisontell dipol?

Svaret är att det beror på underlaget. Ställ en vertikal ute i havet, så blir den en segrare, men på land vinner oftast en horisontell dipol.

Strålningslober och strålningsvinklar kan i många fall vara av stor betydelse för radioamatören. Markens beskaffenhet, åkermark alternativt sandjord, ytskikt osv.

Antennens omgivning. Den horisontella dipolens höjd över marken. Hur resonansfrekvensen påverkas av kapacitansen när man närmar sig marken.

Sedan blev det lite om ståendevågor. Hur dessa också påverkas av dess omgivning. Det blev även lite tips om att anpassa matarkabellängden som metod mot dessa problem.

Bengt lyckades att komprimera detta stora ämne om antenner på ett pedagogiskt och intressant sätt. Vi var många som satt andaktsfullt och lyssnade denna kväll. Vi tackar Bengt för detta.

Med olika teman kommer klubben den första onsdagen varje månad att se till att ha en föredragshållare i manegen.

Kom du också, vi lovar dig valuta för den ringa medlemsavgiften.

(SA7TRE, Rune)