Använd klubbfrekvensen 145.425 FM!

Glöm inte bort att lyssna på vår klubbfrekvens 145.425 FM! Klubbens medlemmar har provat sig fram med de olika kortvågsbanden från 20m till 80m, men konstaterat att det är VHF som fungerar bäst inom vårt lokalområde. Programmera därför in 145.425 FM i era radioapparater och ha kanalen på lyssning!

Även om man kör simplex så tillhör det numera god ton att använda CTCSS. Åtminstone såtillvida att man sänder ut en subton. Detta är för att om motstationen upplever störningar, eventuellt från andra stationer, så kan denne slå på tone squelch (T.SQL) och slipper därmed de flesta störningar.

I det allmänna fallet så brukar man använda 88.5 Hz för simplex, men eftersom vi vill skilja ut oss lite grand så föreslår jag att vi använder 97.4 Hz för klubbfrekvensen.

FM 145.425  CTCSS 97.4