Föredrag om QO-100

På medlemsmötet den 16 november visade och berättade Jörgen SA7JMA om hur man med enkla medel kan köra amatörradio via QO-100 transpondern i Es-Hail2 satelliten.

Satelliten är geostationär och täcker området som markeras på kartan nedan.

För att använda satelliten behövs en lågeffektsändare för upplänken 2,4 GHz och en lågbrusig mottagare för nerlänken på 10 GHz.

Jörgen använder en transverter från DX Patrol i Portugal och som marknadsförs som QO-100 Groundstation.

Det är en helt komplett enhet som ansluts till befintlig 432 MHz transceiver, 12 VDC samt till utomhusdelen (LNB) som är monterad på parabolantennen. QO-100 Groundstation innehåller en sändarblandare från 432 MHz till 2,4 GHz. Uteffekten är ställbar upp till ca 10 W. Enheten innehåller även en mottagarkonverter från utomhusdelens (10 GHz LNB) mellanfrekvens ner till 432 MHz samt en GPS-mottagare som används för att faslåsa lokaloscillatorerna så att frekvensen blir helt stabil.

Antennen som användes vid demonstrationen på klubbmötet var en vanligt 60 cm parabol avsedd för stattellit-TV. Parabolen var monterad på ett kamerastativ nedanför fönstret i fikarummet.

Mer info om Es-Hail2 och QO-100 finns här på Amsat SM webbplats.

Föredraget lockade 12 medlemmar.